Nie tak dawno rozpoczął się nowy rok szkolny, a Twoje dziecko ma problemy z nauką, nie może się skupić, jest nadpobudliwe, nadmiernie ruchliwe, nie potrafi usiedzieć w miejscu? A może wraca ze szkoły, przedszkola czy żłobka zmęczone, skarży się, że jest za głośno, nadmiernie reaguje na dźwięki otoczenia? Bardzo mocno się przytula, wręcz wiesza na innych, nie lubi mycia i czesania włosów, obcinania paznokci, a metki zawsze trzeba wycinać? Sprawdź, co możesz zrobić, aby Mu pomóc!
Po pierwsze… diagnoza!
Pierwszym, bardzo istotnym krokiem jest przeprowadzenie diagnozy procesów Integracji Sensorycznej. Jeżeli wykaże ona problemy w przetwarzaniu bodźców, wtedy zalecane jest rozpoczęcie terapii Integracji Sensorycznej. Diagnoza pozwala odpowiednio dobrać działania terapeutyczne. Zazwyczaj na pierwsze efekty prawidłowo prowadzonych zajęć połączonych z zadaniami wykonywanymi w domu nie trzeba zbyt długo czekać. Zajęcia powinny być prowadzone indywidualnie lub przez wykwalifikowanego terapeutę.
Kiedy można zauważyć pierwsze objawy zaburzeń SI?
Zaburzenia integracji sensorycznej mogą pojawić się już u niemowląt. Rodziców powinna zaniepokoić sytuacja, kiedy dziecko odpycha bliskich, nie lubi być przytulane, nie potrafi się uspokoić w trakcie ssania smoczka i irytuje się w trakcie przebierania, bardzo dużo płacze, ma problemy z zachowaniem rytmu snu i czuwania czy z rozszerzaniem diety. Objawy nasilają się w wieku przedszkolnym i szkolnym.
Integracja sensoryczna rozwija się stopniowo, począwszy od życia płodowego. Jeśli na poszczególnych etapach dziecko nie rozwinie pewnych umiejętności, pojawiają się nieprawidłowości w jego zachowaniu, czyli tzw. zaburzenia SI.
Do szkół masowych uczęszcza także coraz więcej dzieci z niepełnosprawnościami. Ich problemy nie pozwalają na prawidłowy przebieg procesów poznawczych. Aby dać wsparcie dzieciom z większymi lub mniejszymi nieprawidłowościami w rozwoju, powstał pomysł o stworzeniu StrefySI. Jest to miejsce wspierające rozwój dzieci, posiada wyposażoną w niezbędny sprzęt Salę Integracji Sensorycznej i gabinet terapii logopedycznej.
Zaburzenia integracji sensorycznej nie dotyczą wyłącznie dzieci z niepełnosprawnościami. Jest to w ostatnim czasie problem diagnozowany wśród wielu uczniów, u których mogą objawiać się poważnymi schorzeniami albo drobnymi dysfunkcjami, jak: problemy z koncentracją uwagi, nadpobudliwość, zaburzenia snu, problemy z nauką, niezgrabność ruchową, nadwrażliwość na dotyk, hałas czy światło.
Od października dzieci, mogą korzystać z terapii integracji sensorycznej – czyli stymulowania układu nerwowego w taki sposób, aby potrafił prawidłowo odbierać, przetwarzać i odpowiadać na bodźce płynące ze środowiska i ciała. Inaczej mówiąc, dać mu możliwość właściwej pracy. Terapia nie polega na uczeniu konkretnych umiejętności, lecz poprzez oddziaływanie na zmysły wpływa się na procesy nerwowe leżące u podstaw tych umiejętności.
Więc! Jeśli uważamy, że zrobiliśmy już wszystko aby dziecko rozwijało się jak najlepiej, a nadal czujemy, że coś jest nie tak, jak powinno być, nie bójmy się sprawdzić, czy z Integracją Sensoryczną jest u naszego dziecka wszystko w porządku:)
Serdecznie zapraszam Joanna Metlerska
od wielu lat nauczyciel, przedszkolanka, terapeuta SI, socjoterapeuta, a prywatnie mama 🙂