Trend na samochody z napędem elektrycznym trwa i nie jest to już żadna nowość. Ze względu na brak emisji zanieczyszczeń do środowiska, cichą pracę, podwyższoną wydajność czy niższą awaryjność stanowią one realną alternatywę dla pojazdów z napędem spalinowym.
Pierwsze takie auto powstało prawie 200 lat temu! Baterie zasilające pojazdy ważyły wtedy około 45 kg. Obecnie waga akumulatorów wynosi od 200 do 300 kg.
Polska to pierwszy w Europie i piąty na świecie producent akumulatorów do tego typu aut. Jak podaje serwis Politico z końcem 2020 roku wartość eksportu baterii litowo – jonowych wynosiła ok. 400 mln euro w skali miesiąca. Na tę chwilę stanowią one 2% całego polskiego eksportu. Polska ma szansę utrzymać pozycję lidera w kwestii zaangażowania w budowę europejskiego i światowego łańcucha sektora bateryjnego co najmniej do 2025 roku.
Liczne inwestycje zagraniczne pozwoliły Polsce stać się europejskim centrum produkującym akumulatory litowo-jonowe. Wartość eksportu w 2020 roku w tym sektorze wnosiła ok. 2,9 mld euro. Zajmujemy również trzecią pozycję na rynku pod względem liczby przedsiębiorstw z tej branży – 61 podmiotów.
Tak wysoką pozycję zapewniła nam firma LG Energy Solution. To ona stanowi największą w Europę wytwórnię baterii do e-pojazdów. Swoją siedzibę ma w Kobierzycach, w pobliżu Wrocławia. Obecnie zakład produkuje akumulatory o łącznej pojemności 20 GWh (gigawatogodzin) rocznie, jednak docelowa wartość na wynosić 70 GWh.
Międzynarodowa Agencja Elektryczna przedstawiła dane, z których wynika, że w pierwszym kwartale 2021 roku sprzedaż aut elektrycznych na świecie wzrosła o 140 % w skali rocznej. Dało się to odczuć również w Europie. W pierwszej połowie 2021 roku wg danych ACEA udział pojazdów elektrycznych i hybryd typu plug-in na rynku nowych aut osiągnął wysoki poziom 15%.
Prognozy Bloomberg New Energy Finance (BNEF) przewidują zwiększenie popytu na baterie z 269 GWh w 2021 roku do 2,6 TWh do roku 2030 i 4,5 TWh do 2035.
W ramach Kongresu Nowej Mobilności 2021 w Łodzi odbędzie się panel dyskusyjny „Polish Battery Day”. Rozpocznie się 8 października o godz. 12.45 . Będą omawiane różne tematy związane z przemysłem bateryjnym w Polsce m.in. mapa inwestycji czy analiza projektu nowych regulacji UE dotyczących baterii i emisyjności procesu produkcji.
Więcej informacji o kongresie na stronie: https://kongresnowejmobilnosci.pl/
Jeśli podobają Ci się nasze artykuły i masz ochotę nas wesprzeć to zostań naszym patronem. (LINK PONIŻEJ)
https://patronite.pl/TerazGoldap/description?fbclid