W ramach projektu „Szkoła międzypokoleniowa” uczniowie klasy siódmej i ósmej Szkoły Podstawowej im. Michała Kajki w Grabowie postanowili podzielić się swoją wiedzą z seniorami, pomagając im zrozumieć zagrożenia związane z korzystaniem z Internetu. Projekt miał na celu podniesienie świadomości użytkowników sieci, zwłaszcza osób starszych, o zagrożeniach, które mogą na nich czyhać w świecie cyfrowym.
Uczniowie odbyli specjalne szkolenie, w trakcie którego nauczyli się, jak rozmawiać i komunikować z seniorami oraz jak skutecznie wspierać ich w nauce obsługi nowych technologii. Na podstawie zdobytej wiedzy młodsze pokolenie przygotowało i przeprowadziło warsztaty z seniorami, które składały się z trzech modułów.
Moduł I obejmował dwa spotkania. Pierwsze z nich było wprowadzeniem do świata nowych technologii, gdzie seniorzy zapoznali się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi obsługi komputera i korzystania z Internetu. Mimo że niektórzy seniorzy mieli już doświadczenie w korzystaniu z aplikacji takich jak Messenger czy Facebook, ważnym elementem było także założenie kont e-mailowych.
Zajęcia te były prowadzone z naciskiem na bezpieczeństwo, wprowadzając m.in. silne hasła i dwuetapowe logowanie. W kolejnym warsztacie seniorzy uczyli się, jak wysyłać e-maile, zapisywać wiadomości i oceniać bezpieczeństwo linków, w tym sprawdzanie podejrzanych stron internetowych. Zajęcia wzbogacono o prezentację przydatnych stron, takich jak apteka internetowa ktomalek.pl oraz Internetowe Konto Pacjenta (IKP).
Moduł II koncentrował się na wykorzystaniu Internetu w codziennym życiu i rozrywce. Seniorzy, opowiadając o swoich pasjach i zainteresowaniach, takich jak ogrodnictwo, muzyka czy haftowanie, poznali strony internetowe, które mogłyby wzbogacić ich hobby. Wspólnie z uczniami odkrywali sklepy ogrodnicze, strony z wzorami do haftu krzyżykowego, a także platformy do opłacania rachunków i innych spraw urzędowych. Zajęcia te były połączone z przyjemnością wspólnego słuchania muzyki, w tym utworów Zenona Martyniuka, co stworzyło atmosferę integracji pokoleń.
Moduł III dotyczył kwestii bezpieczeństwa w sieci, w tym rozpoznawania oszustw internetowych, takich jak phishing, oszustwa „na wnuczka” czy wyłudzenia randkowe. Uczniowie odegrali scenkę przedstawiającą sytuację oszustwa, co pomogło seniorom lepiej zrozumieć, jak unikać niebezpieczeństw w Internecie. Ponadto uczniowie przygotowali ulotki i gazetkę, które zawierały porady, jak bronić się przed oszustami. Seniorzy podzielili się swoimi pasjami, pokazując uczniom tradycyjne rękodzieła, takie jak hafty krzyżowe, co było dla młodszych uczestników ciekawą okazją do odkrycia zapomnianych form spędzania wolnego czasu.
Warsztaty były nie tylko okazją do nauki, ale także do budowania więzi międzypokoleniowych, przełamywania barier i wzajemnego szacunku. Wspólna nauka i dzielenie się doświadczeniami były dla wszystkich uczestników cenną lekcją. Na zakończenie projektu seniorzy oraz uczniowie otrzymali certyfikaty uczestnictwa.
Jolanta Pańczuk