OGŁOSZENIA

Poznaj niesamowite korzyści morsowania i zasil szeregi gołdapskich morsów!

zima, morsowanie, lód, śnieg, jezioro, zamarznięte (1)

Niedawno, w jednym z artykułów przedstawiliśmy wam korzyści brania zimnych kąpieli pod prysznicem. Z racji panującej pory roku, postanowiliśmy przedstawić wam również korzyści płynące z morsowania.

Zapewne nieraz widząc grupę ludzi rozebranych niemal do naga, wchodzących do lodowatego jeziora lub morza, zastanawiałeś się, co takiego daje morsowanie, że „morsów” przybywa z każdym sezonem? Okazuje się, że kąpiele w zimnej wodzie nie tylko hartują organizm, ale także wykazują działanie lecznicze.

Morsowanie to coraz popularniejszy sport, choć niektórzy postrzegają go jako kontrowersyjny. „Mors” to potoczne określenie osoby kąpiącej się w zimnej wodzie, zazwyczaj podczas jesienno-zimowego okresu.

Pierwszy raz może okazać się trudny, ale z każdym kolejnym wejściem do wody, ciało coraz bardziej przyzwyczaja się do zimna.

Na czym polega ?

Jest to krótkotrwałe zanurzanie ciała w lodowatej wodzie jeziora, morza lub innego zbiornika wodnego. Ma na celu pobudzenie organizmu do reakcji obronnej na bardzo niską temperaturę, co prowadzi do polepszenia krążenia krwi oraz zwiększenia odporności.

Wiele osób uważa, że takie kąpiele wpływają korzystnie nie tylko na ciało, ale i umysł, pomagając np. przełamywać strach. Zazwyczaj „Morsy”, czyli osobą praktykujące morsowanie, organizują wspólne, grupowe wchodzenie do wody. Kąpiele te nie są więc jedynie elementem dbania o zdrowie, ale i rozrywką czy rodzajem hobby. By zacząć, wystarczą odpowiednie akcesoria do morsowania , czyli buty, czapka i rękawiczki.

Morsowanie posiada mnóstwo prozdrowotnych zalet oraz daje bardzo pozytywne efekty sportowe. Współcześni lekarze porównują morsowanie do krioterapii stosowanej, np. w stwardnieniu rozsianym. Często też morsowanie nazywane jest naturalną szczepionką.

Podczas zanurzenia w lodowatej wodzie dochodzi do skurczu powierzchniowych naczyń krwionośnych. Krew dociera głębiej i poprawia krążenie w narządach wewnętrznych i tkankach znajdujących się w naszym ciele. To powoduje szereg nieocenionych w swej wartości korzyści zdrowotnych:

  • Zwiększenie odporności organizmu.
  • Zahartowanie ciała.
  • Poprawa wydolności układu sercowo-naczyniowego.
  • Poprawa krążenia, lepsze ukrwienie skóry.
  • Szybsza regeneracja i odżywienie organizmu.
  • Pomoc przy chorobach dermatologicznych i alergicznych.

Kąpiel w zimnej wodzie ma także inne zalety!

Rozprawia się z cellulitem i zbija nagromadzoną tkankę tłuszczową. Morsowanie natychmiastowo przyspiesza pracę serca, co powoduje lepsze ukrwienie narządów i tkanek. Dzięki temu organizm szybciej usuwa toksyny oraz pozbywa się nadmiaru tkanki tłuszczowej. Ponadto,  poprawia jakość skóry, wygładza ją i ujędrnia.

Okazuje się, że osoby chore na reumatyzm, cierpiące na bóle stawów i choroby z nimi związane, mogą, a nawet powinny morsować! Lodowate kąpiele pomagają pozbyć się bólu, zwiększają zakres ruchu oraz prozdrowotnie działają na stawy i kości, regenerując je i odżywiając. Morsować więc może nawet osoba starsza borykająca się z bólem stawów.

W sezonie morsowanie można zgubić nawet 5 kilogramów!

Podczas kąpieli w zimnej wodzie dochodzi do zwężenia naczyń krwionośnych w naszym organizmie, co uruchamia procesy obronne i przyspiesza przemianę materii. Po wyjściu z lodowatej wody, naczynia ponownie się rozszerzają, a organizm, żeby zapobiec wychłodzeniu, musi uruchomić procesy grzewcze. To wszystko powoduje zwiększony metabolizm i szybsze spalanie kalorii.

Morsowanie nazywane jest „naturalną szczepionką”, bo pomaga w walce z wieloma chorobami. Istnieją jednak także różne przeciwwskazania do jego praktykowania.

Zimnych kąpieli unikać powinny osoby, które cierpią na problemy kardiologiczne, choroby układu krążenia, epilepsję, nadciśnienie czy takie schorzenia, jak borelioza. Przed decyzją o zimowych kąpielach najlepiej skontaktować się z lekarzem rodzinnym. 

Jak zacząć morsować? 

  • Pierwszym krokiem powinno być dołączenie do grupy doświadczonych morsów, ponieważ nigdy nie zaleca się morsowania w pojedynkę.
  • Powinniśmy pamiętać również o konsultacji lekarskiej
  • Kolejną ważną kwestią jest skompletowanie stroju do morsowania. Podczas wejścia do wody należy mieć na sobie:
    1. Czapkę i rękawiczki, ponieważ nie trzeba zanurzać dłoni i głowy w wodzie, a przez te części ciała ucieka dużo ciepła.
    2. Strój kąpielowy – mogą to być kąpielówki, strój jednoczęściowy lub bikini, ważne, abyś czuł się w nim swobodnie i komfortowo.
    3. Buty (najlepiej neoprenowe), dzięki nim unikniesz poślizgnięcia się na lodzie.
    4. Po wyjściu z wody trzeba mieć przygotowany ciepły strój i najlepiej termos z gorącą herbatą. Najłatwiej przeziębić się właśnie tuż po morsowaniu, szczególnie pierwszy raz, gdy organizm nie jest jeszcze zahartowany. Wówczas trzeba jak najszybciej założyć ciepłe ubranie i unikać kontaktu z wiatrem.
    5. Morsowanie wymaga porządnej rozgrzewki przed wejściem do lodowatej wody. Powinna opierać się na ćwiczeniach aerobowych, ponieważ pobudzają krążenie krwi i przygotowują nasze ciało na spotkanie z zimnem. 

 

Najlepsza rozgrzewka przed morsowaniem to krótkie przebieżki, pajacyki. Należy jednak pamiętać o tym, żeby ćwiczyć do momentu uczucia gorąca i unikać przegrzania organizmu, tj. spocenia,  szczególnie gdy morsujemy pierwszy raz i nasz organizm nie jest jeszcze wystarczająco zahartowany.

Ile powinna trwać kąpiel ?

Prawidłowo od 3 do 5 minut, ale kiedy zaczynamy morsowanie pierwszy raz, wystarczy nawet jedno zanurzenie się w wodzie. Oczywiście powinno odbywać się stopniowo i powoli, ale stanowczo – żeby nie spędzić w wodzie zbyt dużo czasu. W przypadku szybkiego wejścia do zimnej wody można doznać hipotermii (wychłodzenia) lub narazić się na odmrożenia.

 Najprzyjemniejszą temperaturą do kąpieli są wartości poniżej -8 stopni Celsjusza. Jeśli podczas morsowania pogoda jest słoneczna i bezwietrzna, można nawet odnieść wrażenie, że woda jest ciepła.

Przed samą kąpielą, tak jak przed każdym treningiem, trzeba być wypoczętym, odżywionym i nawodnionym oraz nie wolno korzystać z żadnych używek takich, jak papierosy czy alkohol. Napój z procentami dodatkowo wychładza organizm, obniża ciśnienie krwi oraz może powodować skurcze uniemożliwiające ruch w wodzie.

Ciekawym zagadnienie jest morsowanie dzieci. Budzi ono wiele kontrowersji.

Morsowanie jest aktywnością bezpieczną dla zdrowia, więc morsować mogą nawet dzieci. Zdania ekspertów na temat tego, w jakim wieku powinno być dziecko, aby mogło rozpocząć przygodę z morsowaniem pierwszy raz, są podzielone. Jedno jest pewne: dziecko nie może mieć mniej niż 3 lata

Dzieci zupełnie inaczej odbierają temperaturę, więc mogą łatwo przedobrzyć kąpiel w zimnej wodzie, zostając w niej zbyt długo. Co więcej, mają znacznie słabszą odporność, więc dużo łatwiej jest im się przeziębić po wyjściu z wody. Czasem wystarczy nawet niewielkie przewianie lub wejście spoconym do lodowatej wody, żeby morsowanie skończyło się chorobą.

Jeśli już zabieramy dzieci ze sobą, powinniśmy zwrócić na nie szczególną uwagę – zadbać o ciepły strój oraz odpowiednie rozgrzanie dziecka i pod żadnym pozorem nie zostawiać ich samych sobie. Szczególnie jeśli morsujemy w przeręblu lub w morzu.

Jeśli już wcześniej zastanawialiście się nad rozpoczęciem tej przygody, zachęcamy do poznania naszych gołdapskich morsów. Grupa spotyka się i morsują praktycznie w każdą niedzielę o godzinie 12, na plaży miejskiej ! Poniżej link do strony na facebooku. 

https://www.facebook.com/goldapskiemorsy