W związku z podwyżkami kosztów pobytu w gołdapskim PDOZ ( Policyjnym Pomieszczeniu dla Osób Zatrzymanych i Doprowadzonych w Celu Wytrzeźwienia) postanowiliśmy zadać kilka pytań odnośnie jego funkcjonowania.
Jak już wspominaliśmy w poprzednim artykule, takowych pomieszczeń na naszej komendzie jest pięć. Cztery są dwuosobowe, a jedno przeznaczone jest dla jednej osoby.
Koszty utrzymania PDOZ wynoszą około 2300 zł miesięcznie i obejmują wyżywienie osób zatrzymanych, pranie pościeli, badania lekarskie.
Nie wliczono w nie tak zwanych kosztów własnych-ponoszonych w ramach wykonywanych obowiązków służbowych np. służba dyżurnego PDOZ, sprzątanie pomieszczeń.
Miesięcznie na naszą komendę średnio 12 osób jest doprowadzanych w celu wytrzeźwienia. Nie jest tajemnicą, to że ” klienci „często nie uiszczają opłat za swój pobyt. Zapytaliśmy więc, co się dzieje w takich przypadkach.
Jak się okazuje, mają oni możliwość:
- umorzenia należności w całości – w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym;
- umorzenia należności w części,
- odroczenia terminu spłaty całości albo części należności
- rozłożenia na raty płatności całości albo części należności
w przypadkach uzasadnionych względami społecznymi lub gospodarczym, w szczególności możliwościami płatniczymi dłużnika.
Jeśli dany „klient” z takowej możliwości nie skorzysta i nie uiści opłaty KWP w Olsztynie podejmuje czynności mające na celu wszczęcie postępowania egzekucyjnego przez Urząd Skarbowy w trybie przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji bez uprzedniego doręczenia upomnienia.
Zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych opłata za pobyt w celu wytrzeźwienia w jednostce Policji jest niepodatkową należnością budżetową stanowiącą dochód budżetu państwa.