Kolejne, już drugie, zajęcia w Szkole Podstawowej nr 5 im. Noblistów Polskich za nami w ramach konkursu #JestemEko. Tym razem rozmawialiśmy o eko-oszczędzaniu. Analizowaliśmy optymalne rozwiązania gospodarowania energią i zasobami.
Wstępem do tematu była dyskusja wokół grafik związanych z eko-oszczędzaniem. Wyjaśniliśmy, jaki jest cel oszczędnego gospodarowania energią, wodą czy gazem. Uświadomiliśmy sobie, że źródła zasobów są wyczerpywalne i warto wprowadzić dobre nawyki, w tym temacie.Następnie obejrzeliśmy film z zasobów internetowych „Odnawialne źródła energii”.
W grupach zaczęliśmy zastanawiać się jak możemy sami zmniejszyć ilość zużywanej energii i zasobów w codziennym życiu. Oczywiście mieliśmy już jakąś wiedzę na ten temat, ale czas na jeszcze lepsze rozwiązania.
Zadanie ułatwiły nam zdjęcia, które naprowadzały nasze myślenie. Czy wiecie co łączy roletę, zasłonę i mycie okien? Zamiast włączać światło odsłoń porządnie roletę, zasłonę, albo myj okna, bo czyste szyby przepuszczają więcej światła. Proste, a jaka oszczędność pieniędzy. Hasło „Zużywamy tyle ile potrzebujemy” – niech będzie naszą myślą przewodnią każdego dnia.
W kolejnym zadaniu „Jesteś ekspertem” za pomocą koloru zielonego lub czerwonego określaliśmy czy opisane zachowania prowadzą do zmniejszenia zużywania energii, wody i gazu. Daliśmy radę!
No dobrze, ale czy coś zmienimy po powrocie do domu? Oczywiście, że tak: nie będziemy stać długo przy otwartych drzwiach lodówki, podczas namydlaniu się i szczotkowaniu zębów zakręcimy kran, przy sprzątaniu będziemy płukać ściereczkę w misce, a nie pod bieżącą wodą, będziemy grzać tyle wody na herbatę ile potrzebujemy, odłączymy urządzenia z gniazdka, których nie używamy. Niektórzy nawet myślą o kupnie wyłącznika czasowego do gniazdka.
A Wy, koleżanki i koledzy, macie jakieś dobre pomysły na Eko-Oszczędzanie?
Koło przyrodnicze „EkoPiąteczka”
pod kierunkiem p. Marty Dębowskiej