Dziś w naszym regionie nie znajdziemy prężnie funkcjonującej sieci kolejowej. Ale były czasy, w których pociągi odgrywały bardzo ważną rolę !
Niegdyś Gołdap była stolicą powiatu pruskiego i stanowiła bezpośrednie połączenie ze stolicą regionu – Królewcem ( obecnie Kaliningrad ). W 1908 r ukończono budowę linii Gumbinn ( dziś Gusiew ) – Żytkiejmy. Po długich wahaniach ze względu na duże koszty,w 1912 roku podjęto decyzję o dobudowie odcinka do Gołdapi. Do użytku linię oddawano we fragmentach od 1923-1927 r.
Co ciekawe projektanci dostali przykaz ominięcia Puszczy Rominckiej, ponieważ pociągi przeszkadzałyby w organizowanych tam polowaniach. Szczególnie widoczne jest to na trasie Błąkały – Żytkiejmy, gdzie tory poprowadzone zostały skrajem puszczy.
Budynek dworca w Gołdapi został wybudowany w czasie I wojny światowej, po pożarze poprzedniego budynku. Dworzec pełnił swoją funkcję do początku lat 90 . Obecnie jest budynkiem wykorzystywanym do celów gospodarczych.
Linia kolejowa na trasie Gołdap- Żytkiejmy wraz z mostami w Stańczykach była elementem rozbudowy sieci komunikacji w Prusach Wschodnich.
Linia kolejowa nr 41- jednotorowa, łącząca stację Ełk, ze stacją Gołdap, przechodząca przez stację Olecko- nie funkcjonuje już od wielu lat.
W maju 1993 roku zamknięto dla ruchu pasażerskiego odcinek Olecko – Gołdap, a 30 czerwca 2002 roku również ruch towarowy.
30 sierpnia 1999 roku zamknięto ruch pasażerski na odcinku Ełk – Olecko, ale 18 lutego 2005 roku ruch pasażerski został oficjalnie przywrócony. Wraz z wprowadzeniem rozkładu jazdy 2012/2013 po linii kolejowej nie kursują żadne pociągi pasażerskie.
Obecnie z linii kolejowej Gołdap- Olecko pozostały tylko wspomnienia, zarośnięte tory, resztki peronu i wiele obiektów infrastruktury kolejowej
Co ciekawe, odcinek kolejowy Ełk – Olecko będzie modernizowany w ramach budowy Rail Baltica między rokiem 2023 – 2027. Mimo postulatów odnośnie odnowy i reaktywacji linii kolejowej Gołdap-Olecko, nie doczekaliśmy się żadnych decyzji w sprawie odbudowy i przywrócenia połączenia linii kolejowej nr 41.
Powstał program Kolej+. Jest możliwość dofinansowania w wysokości 85% do rewitalizacji linii kolejowych. Pozostałe 15% kosztów musiałyby pokryć samorządy w tym samorząd województwa.
Jakie jest wasze zdanie związane z przywróceniem linii kolejowe do Gołdapi, jako mieszkańców powiatu ?
Korzystając z okazji chcielibyśmy złożyć najserdeczniejsze życzenia wszystkim kolejarzom, którzy dziś obchodzą swoje święto!
Jeśli podobają Ci się nasze artykuły i masz ochotę nas wesprzeć to zostań naszym patronem. (LINK PONIŻEJ) https://patronite.pl/TerazGoldap/description?